Ik woon op het platteland.
Mijn buurman is een hobbyboer van inmiddels 77 jaar oud. Hij komt me regelmatig om mijn hulp vragen. Deze keer ging zijn vraag over een boete van 180 euro. Hij vertelde dat hij een paar weken daarvoor snoeihout verbrandde in een ton. Ineens stonden er twee agenten van de milieupolitie voor zijn neus die hem vertelden dat dat strafbaar was. Hij gaf me de brief en vroeg me waarom dat niet mocht.
Ik wist het niet en belde “even” naar het informatienummer dat op de achterkant van de “strafbeschikking”stond vermeld. Het Parket van de Officier van Justitie in Den Haag. Ik kreeg een medewerkster aan de lijn en stelde haar de simpele vraag of ik in een ton of een vuurkorf snoeihout mocht verbranden. Haar antwoord was:” ik weet het niet”. Oke, dat kan, dus ik vroeg haar me door te verbinden met iemand die het antwoord wel zou weten. Helaas dat mocht ze niet doen en trouwens zei ze,” ze had me toch een antwoord gegeven, ik was het gewoon niet eens met haar antwoord.” Ik schoot in de lach en legde haar uit dat ik dat trucje al kende en er niet intrapte. Intussen waren we al 20 minuten verder. Ik werd doorverbonden naar een andere mevrouw, die het antwoord ook niet wist maar zei dat ik bij het Functioneel Parket in Den Haag moest zijn. Ik belde, helaas het was 16.45 uur en iedereen was al naar huis. Ik belde vanmorgen om 9 uur, nog niemand, ik zou worden teruggebeld. En inderdaad, ik werd teruggebeld. Door een meneer die vertelde dat ik bij het Functioneel Parket in Rotterdam moest zijn. Hij zou zorgen dat ik zou worden teruggebeld. Het is nu weer 16.45 uur, hoe vaak moet het 16.45 uur worden voor ik iets van het Disfunctionele Parket uit Rotterdam hoor?
23 reacties
Gerrit Van De Molenkamp
volgens mij mag het niet, tenzij je vlees erboven roostert, dan is het barbecueën. Buurman moet dus aangeven dat,zodra het voor goed smeulde, hij het vlees zou gaan halen.
15 apr 2011 12:18
Pet
Lang leve de Nederlandse regelgeving. En lang leve het onmetelijke amtenarenkorps in dit land. Milieu agenten, tjonge, wat een baan, in uniform heel de dag mensen opsporen die 'illegaal' houtafval verbranden. De ambtenaren in kwestie zouden zich moeten schamen. Valt in de categorie parkeercontroleurs. Dommig, maar wél met de onbedwingbare drang macht tentoon te spreiden. Mevrouw Verdonk, laat u nog even weten wanneer en met welke mededeling u benadert wordt door het Disfunctionele Parket uit Rotterdam?
16 apr 2011 17:29
Pet
Mn 'b' werkt niet meer naar behoren, lees aub 'ambtenaren'.
16 apr 2011 17:31
Peter Kuijpers
Heet dit niet van het kastje naar de muur sturen? Inderdaad zo wordt de burger tegenwoordig door de overheid bejegend. De kortzichtigeheid van die BOA's dit zijn laag geschoolden die een BOA-certificaat hebben behaald zoals die botte parkeer-beheerders, stadtoezicht, toezichthouders, beveiligers. Daar hebben we last van want zij lokken door hun botte optreden agressie uit. Het geweld is tegen dit surrogaat dan ook aanzienlijk toegenomen.
17 apr 2011 00:39
GA
Niet te geloven deze ervaring van mevrouw R. Verdonk. De ambtenarij maakt zich zo nog ongeloofwaardiger! Wat ik mij overigens afvraag is of er in de brief en/of beschikking niet verwezen wordt naar het BW of weet ik welke wet- en/of regelgeving? Ik ben ook benieuwd wanneer u, mevrouw Verdonk, teruggebeld wordt.
17 apr 2011 09:55
W-J Landman
Ik vond de column van Rita in de Spits heel erg goed. Het moet niet gekker worden in ons land. Men komt nu met achterlijke regelgeving aanzetten omtrent het verbranden van snoeiafval in een ton. Laat die ambtenaren maar een ander baantje nemen door alleen de (onschuldige) burgers te sarren met boetes over pietluttige dingetjes. Het "illegaal" aansteken van een kampvuur o.i.d. vind ik wel erger dan het onschuldig verbranden van snoeihout in een ton. Ik hoop dat Rita weer gauw in de Tweede Kamer komt om dit achterlijk gedoe af te schaffen en de boel in het Functioneel Parket in Rotterdam (in mijn ogen wel erg disfunctioneel) flink te saneren, de bureaucratie af te schaffen. Dit soort lieden (de ambtenaars in kwestie) hebben te maken met een soort van "tunnelvisie". Ook dat moet maar eens flink aangepakt worden.
18 apr 2011 13:11
Pet
@Landman. Uw hoop zal ijdel blijken. Da's net zoiets als hopen op duurzame wereldvrede. U doet nou net of Verdonk de enige is die overbodige regelgeving aanpakt. Ik voorspel u dat Rita Verdonk niet terugkeert in het Parlement.
18 apr 2011 15:30
Marcus
@Pet, is een baantje als waarzegster op de kermis niet iets voor je?
21 apr 2011 07:54
Pet
@Marcus. Alleraardigste suggestie, dankje. Ik missta nogal op de kermis. De politieke voorspellingen die ik tot heden heb gedaan, blijken allemaal te kloppen, het is dan ook veel verstandiger om die serieus te nemen Marcus i.p.v. te ridiculiseren.
21 apr 2011 10:30
W-J Landman
@Pet, ik kan misschien in uw ogen ietwat ijdel overkomen, maar dat wil ik bestrijden. Rita deed het als minister van Vreemdelingenzaken zeer goed door een stringent vreemdelingenbeleid. Er kan van alles gebeuren tot aan de eerstvolgende verkiezingen voor de Tweede Kamer. Ik ben van mening dat mevrouw Verdonk er in ieder iets aan kan doen, daarom vond ik haar column in de Spits zeer goed. Je wordt "van het kastje naar de muur gestuurd" door dit soort overheidsinstanties. Verder ben ik van mening dat de wet- en regelgeving in Nederland drastisch aangepakt dient te worden en de "overbodige" regels geschrapt mogen worden. Voor de meest pietluttige overtreding heb je gelijk een bekeuring van ruim 50,00 euro aan je broek. Moet je nog zo verder doorgaan en het land nog verder naar de "kloten" helpen??? Ik niet en zal daarom bij de eerstvolgende verkiezingen op mevrouw Verdonk stemmen!!!
21 apr 2011 13:43
Mw R.A.Eijkelboom
WJ-Landman, op afstand leek het dat Verdonk als minister van Vreemdelingenzaken en Integratie het goed deed! Alleen als je met beide voeten er instaat, dan zie je de puinhoop die zij gemaakt heeft en het leed wat de mensen in het land van herkomst hebben moeten ondergaan! Plaats haar niet op een voetstuk, want dat heeft ze niet verdient!
21 apr 2011 14:10
Charles Onderwater
Look who's back!!,Mevrouw Eikelboom! waar was u nou? ah ik zie het al, u stond er met beide voeten in!
21 apr 2011 19:11
GA
Mevrouw R. Verdonk. Het is nu ruim een week later! Bent u nu wel of niet teruggebeld door het Parket Rotterdam?
22 apr 2011 08:42
Gerrit Van De Molenkamp
Beste GA, dit stukje is de column die Rita in de spits heeft staan, eventuele vragen n.a.v. moet u in de spits stellen, maar, om u als trouwe bezoeker van dienst te zijn zal ik vragen of Rita een update wil maken voor hier op de site zodra er meer nieuws is.
23 apr 2011 10:01
GA
GvdM. De column staat toch niet voor niets ook hier! Omdat mevrouw R. Verdonk haar column met een vraagteken eindigt wil ik het vervolg van haar weten en voor mij is de meest logische plaats om deze vraag aan haar te stellen dus hier en niet in de Spits want die gratis krant lees ik onregelmatig. Alvast bedankt voor de moeite.
24 apr 2011 13:58
Pet
Ik schat in dat mevrouw Verdonk al langer geleden benaderd is. 14 april is al weer een tijdje geleden. Als de superieuren van de ambtenaren hebben kennisgenomen dat mevrouw Verdonk hier achter zit, zou het mij hoogst verbazen dat antwoorden dan zá lang op zich laten wachten. Dus mevrouw Verdonk, als ik u niet ontrief..
27 apr 2011 18:06
Marcus
Pet, na al jouw negativisme omtrent Rita Verdonk verbaast het me dat je in werkelijkheid van mening bent dat de hoge heren binnen de organisaties Rita Verdonk wel degelijk hoger achten dan je eerder liet blijken.
27 apr 2011 18:41
Pet
@marcus. Heel soms verwart een enkeling (jij) 'negativisme' met realiteitszin. Het verbaast niet dit weer bij jou te constateren. Rita Verdonk is (vooral was) een bekende Nederlander. Veel Nederlanders, ambtenaren in het bijzonder, laven zich aan de bekendheid van die BN'ers. Negativisme noch positivisme passen in deze context.
27 apr 2011 21:58
Rob
@pet Goh, wat heb jij een tijd over. Misschien is werken een oplossing? Scheelt ons ook tijd omdat we dan niet hoeven te reageren.
28 apr 2011 11:37
Pet
@Rob. Is >50 uur per week dan genoeg? Je bent geenszins verplicht te reageren Rob, als je het allemaal zo vervelend vindt, besteed je tijd dan wat nuttiger.
28 apr 2011 13:17
Marcus
>50 uur per week? Bij het disfunctioneel parket zeker.
28 apr 2011 18:07
Pet
@marcus. Ik leg Rob uit dat ik werk. Ik vertel hem zelfs hoeveel tijd ik er aan besteed. En nu moet ik het jou ook uitleggen?
28 apr 2011 18:27
GA
@Mevrouw R. Verdonk. Wordt het nog steeds 16.45 uur zonder dat u iets van het Disfunctionele Parket uit Rotterdam hoort?
07 mei 2011 09:00